Därför sjunger Elvira och Olle i ungdomskören
KMT nummer 4 – ungdomskörerna
KMT:s körtema har nu kommit till ungdomarna. I tidningen – som kommer slutet av nästa vecka – möter du fyra körledare som alla har lyckats både musikaliskt och socialt med sina ungdomskörer: Margareta Raab (Uppsala domkyrkas gosskör), Anne Johansson (Göteborgs ungdomskör), Susanna Lindmark (tjejkören Artic Light) och Ulrika Faijermo, (ungdomskören Con Moto).
Men vi startar ungdomstemat lite i förväg här på www.kmr.se. Vi har intervjuat två unga korister från Sofia församling. Elvira Linderoth Segelsbo och Olle Hägerbro berättar här om sin musikaliska resa inom barn- och ungdomskörsvärlden och varför väljer fortsätta med körsången.
Under ett vanligt år brukar Sofia församlings musikstipendium delas ut på de traditionsenliga julkonserterna. Då konserterna inte blev av på grund av den rådande pandemin överraskades istället stipendiaten Elvira Linderoth Segelsbo mitt under hennes orgellektion i Sofia kyrka.
– Jag har ju känt till stipendiet men aldrig sett mig själv som en potentiell kandidat, så jag blev jättechockad men jätteglad såklart. Jag hade föreställt mig att man var tvungen att satsa professionellt på musiken, även om det inte överensstämmer med min bild av församlingen där alla uppmärksammas oavsett förmåga.
Elvira går i nian på Adolf Fredriks musikklasser där hon sjunger i kör tre och en halv till fyra timmar i veckan. Utöver det har hon valt att fortsätta sjunga i kör i kyrkan också.
– Det är helt annorlunda för i skolan bedöms vi av vår prestation och i kyrkan handlar det inte om hur bra man är utan snarare att man tycker att det är roligt. Det blir mer avslappnat och kravlöst och det tycker jag är väldigt skönt.
Hon berättar att egenskaperna för en bra kör utifrån hennes perspektiv är att alla är välkomna oavsett nivå. Det handlar mer om viljan att sjunga och göra kören bättre och att alla är delaktiga och inte behöver känna sig rädda för att ta i och sticka ut.
– I kören är det är en stor blandning av människor och man träffar folk man inte skulle ha träffat annars.
Att få vara delaktig i körverksameten i kyrkan har hjälpt henne behålla motivationen för sången.
– Det är väldigt viktigt för mig att kunna fortsätta sjunga i kör i kyrkan för att behålla glädjen, och kunna göra det för att jag tycker att det är roligt och inte för att jag måste. Hade jag bara valt att sjunga i skolan hade jag nog slutat med kör i gymnasiet, men nu tycker jag det är värt att fortsätta för att det är skönt att kunna komma till kören och slappna av, träffa kompisar och få vara kreativ utan krav på prestation.
Trettonårige Olle Hägerbro sjunger i Ungdomskören i Sjöstadskapellet där han kom in i körlivet redan som fyraåring. Efter ett uppehåll i samband med att han började skolan valde han i fjärde klass att börja sjunga i kör igen och har fortsatt sedan dess. Anledningen var både ett intresse från föräldrarnas sida men även ett starkt musikintresse och vilja att sjunga, enligt Olle. Att vänner från skolan redan var med i kören gjorde valet lättare.
Det är torsdag eftermiddag och intervjun sker i ett mörkt och tyst kapell där det vid denna tid brukar vara full fart med ungdomskorister. Många utav dem kommer gärna en timme före körpasset för att sitta och umgås med varandra eller plugga. Det är en av sakerna som Olle uppskattar mest med kören:
– Det ska finnas en gemenskap där man kan prata och vara med alla. Man ska känna tryggt att komma hit, till exempel om man inte har det hemma. Sen ska det vara roligt också.
Förutom gemenskapen tycker Olle också att det är roligt att läsa noter, följa takt och öva på olika sätt att sjunga. Han tycker att han har haft användning av detta även utanför kören.
Kommer du att fortsätta sjunga i kör i framtiden?
– Jag tror och hoppas att jag kommer göra det. Ju längre man sjunger i kör desto mer lär man sig och en del av det har jag nytta av i skolan.
Olle berättar att kören uppskattar när deras körledare Erik är med och engagerar sig socialt i deras umgänge innan körpasset.
– En bra körledare ska vara peppande, öppen och engagerad och få med hela kören men han eller hon ska även kunna fokusera på varje enskild individ och på vad var och en kan göra bättre.