Igår, idag och imorgon!

Publicerad: 8 april 2024

Ledare – Karin Wall-Källming

Var ligger du på angelägenhetsskalan för jubileum?  På bottennivån har vi ”Varför det, så onödigt och jobbigt, jag har ju att göra ändå” och på toppnivån ”Jippi, vad kul, man missar ju inte en anledning till att fira”

Förmodligen någonstans mittemellan, beroende på vad det gäller. I vårt kyrkomusikaliska sammanhang kan det handla om en kyrka, en orgel, en kyrkokör eller en kompositör. Sen finns alltid någon som har storvulna planer i stil med kungens 50 år på tronen, men med diplomati, det är vi bra på, kan vi föreslå en mer genomförbar nivå av trevligheter.

Men ett uppmärksammande, ett jubileum, är en anledning att titta bakåt på ”igår” för att få perspektiv på det vi håller på med idag. Det handlar inte om att bli fast i ”det var bättre förr”-träsket utan att kanske få förståelse varför saker ser ut som det gör idag, i smått som stort.

Vi behöver få syn på att vi är en kugge i något större och att vi har en betydelsefull uppgift.  Vi kan också få fatt i varför det är så viktigt för några att man gör på ett visst sätt, det bygger ömsesidig förståelse och det bli enklare att bygga vidare för framtiden.

“ty då skola stenarna  ropa, fast numera sköter Facebook om den detaljen!”

Ett jubileum kan vara en bra anledning att försöka förmå lokalpressen att uppmärksamma vad som händer i kyrkan, den kyrka som varit en del av vår historia i ett ofattbart antal år. Ändå ignorerar traditionell media näst intill totalt den kyrkliga kulturen som bedrivs både i mindre och större sammanhang. Är vi på väg att skrivas ut ur kulturhistorien?  Nej det går inte, ty då skola stenarna ropa, fast numera sköter bland annat Facebook om den detaljen! Sociala medier ger oss nya spelplaner, som vi blivit bra på, men i alla fall.

Den gemensamma sången knyter ihop människor och har så gjort igår, det sker idag och det kommer att fortsätta imorgon. Förhoppningsvis. Vi har med oro sett att den svenska skolan rustar ner musikundervisningen, det är inte säkert att den som undervisar i musik själv kan noter. Konsekvenserna är uppenbara, för hur får man till ett kunskaps-överförande?  Som att bara höra på ljudböcker och inte lära sig att läsa!

Lgr 22, alltså läroplan för grundskolan, ger oss stöd för att ta oss in i skolans värld och möta nya generationer. Ur kursplan för musik, F-åk 3: ”Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk folkvisetradition.

Lite som en superhjälte kan kyrkomusikern rycka ut och ge barnen nycklar till den gemensamma sången. Metoder finns i Sång igång-projekt  www.svenskakyrkan.se/sangigang

För så är det: kyrkomusikerna har varit en viktig kugge i musiklivet och kyrkan igår, vi är det idag och vi fortsätter imorgon. Detta kan sammanfattas med ett citat av en av de psalmverser som ingår i kursplanen ovan:

Tidevarv komma, tidevarv försvinna, släkten följa släktens gång, Aldrig förstummas tonen från himlen i själens glada pilgrimssång, Sv.ps. 297:2

Karin Wall-Källming
redaktör för KMT, tidigare kyrkomusiker och stiftsmusiker