Bo Ejeby – musikförläggaren som inte kompromissar
I år firar Bo Ejeby förlag 30 år med minnesskrift, heldag för körledare och en kompositionstävling. I samband med jubileumsåret har man också uppdaterat hemsidan. KMT har intervjuat förlagschefen Bo Ejeby, 74 år, som både satsar och avvecklar samtidigt.

Bo Ejeby startade sin förläggarkarriär på bokförlaget Korpen där han arbetade med musikböcker och noter. Men när Korpen avvecklade musikutgivningen startade på eget. Foto: Olle Niklasson
Bo Ejeby har aldrig kompromissat när det gäller utgivningen. Att spekulera i vad som säljer har aldrig varit hans melodi. Det handlar om att erbjuda kunderna det som Bo själv tycker är intressant och det som håller hög kvalité – vare sig det gäller musikerbiografier eller körmusik.
– Jag tackar nej till välskriven musik som känns daterad eller är allt för sentimental. Det får inte kännas för banalt. Däremot är det viktigt att musiken är sångbar så att även små kyrkokörer klarar av att sjunga verket. Ett bra exempel på sådan musik är Martin Åsanders. Martin är verksam i Immanuelskyrkan och hans verk Peace och I evig tid är musik som både sångare och lyssnare tycker om.
En annan kompositör som Bo gärna lyfter fram är Gunnar Eriksson
– Det är en kompositör och arrangör som kan lyfta gamla visor genom spännande rytmik och motmelodier, som exempelvis i Evert Taubes vaggvisa ”Byssan lull”.
Däremot så är Bo mer skeptisk till ”modemusik” och nämner i sammanhanget kompositörer som Whitacre och Lauridsen vars färgade ackord kan låta läckra. Men deras musik blir förmodligen inte så långlivad, menar han. Då har Bo en större förkärlek för den lite kärvare klassiska repertoaren. Bo känner också ett ansvar för avancerad körmusik som bara ett fåtal körer klarar av att sjunga.
En stor del av Ejebys utgivning består av nutida pop-, vis- och jazzmusik. Storsäljaren bland böckerna är ”En revolution i huvudet” av McDonalds. Boken tar upp Beatles alla låtar under 60-talet och beskriver gruppen mot ett händelserikt årtionde. Den har sålt i cirka 15 000 exemplar.
Ett annat exempel är noterna från sångensemblen Amanda som på ett kul sätt arrangerat låtar av Sting, Paul McCartney med flera. Bo Ejeby har också själv en gedigen körerfarenhet. Han har sjungit i Göteborgs kammarkör, Uppsala akademiska kammarkör och den respekterade Rielkeensemblen. Han är utbildad vid Sämus och har undervisat på musiklinjen vid Ljungskile folkhögskola.
Första mötet med förlagsbranschen var på Bokförlaget Korpen där han arbetade som redaktör under 1980-talet. Förlaget var känt för sin utgivning av böcker om samhälle, filosofi och skönlitteratur. Men det fanns också en musikavdelning där Bo jobbade. Ett av hans uppdrag där var att sammanställa Olle Adolphsons visor i boken Folia och fem samlingar med körarrangemang. På sitt eget förlag gav han senare också ut Adolphsons samling Älskar inte jag dig då. När Korpen så småningom avvecklade sin musikavdelning hade Bo blivit så varm i kläderna att det var dags att starta eget.
Tills nu har Ejeby förlag stått på fyra ben: Notutgivning för körer; böcker om musiker och musikskapande; återförsäljning av andra förlags böcker och noter; samt Footprint Records, som ger ut inspelningar av högkvalitativ musik, exempelvis upptagningar av Eric Ericsons Kammarkör, Göteborgs Kammarkör och Uppsala Akademiska Kammarkör. Efter 30 år med en växande katalog – idag inte mindre än 400 titlar med körmusik och drygt 100 böcker – så är det dags att avveckla återförsäljardelen, som visserligen gett bra vinst, men också tagit mycket kraft.
Bo har också lämnat Footprint Records som nu drivs vidare av medgrundaren Per Sjösten. Nu kommer han enbart att fokusera på not- och bokutgivningen. Dessutom är det dags för ett gradvis generationsskifte. Det är i alla fall vad Bo hoppas på. Dottern Klara jobbar halvtid i företaget och dottern Kajsa rycker in då och då.

Grundaren Bo Ejeby och döttrarna Kajsa och Klara som blir allt mer engagerade i förlaget. Foto: Gabriel Andersson
– De har avlastat mig mycket när det gäller marknadsföring och teknik, inte minst när det gäller den digitala distributionen som hela tiden växer. Den har bland annat gjort det möjligt för oss att distribuera noter via en stor amerikansk distributör. Att skicka med post till USA är både dyrt och tidskrävande, säger Bo.
Branschen för musikböcker och noter har förändrats i det digitaliserade samhället. Förr fanns musikaffärer i så gott som alla stora och mellanstora svenska städer där körledare och andra intresserade kunde bläddra och botanisera bland noterna. Förutom Gottfrid Johanssons musikhandel i Stockholm och Nya Musik i Jönköping finns nästan inga musikaffärer kvar, vilket är något som Bo beklagar. Ytterligare en påtaglig förändring är att dagstidningar och landsortstidningar har blivit allt snålare med recensioner av böcker om musik.
Lägg därtill conronastoppet för körsymposier, konferenser, bokmässor och körrepetitioner så förstår man att notförsäljningen går på sparlåga – inte bara för Bo, utan för alla förläggare i branschen.
– Men till viss del har detta kompenserats av en bra försäljning av böcker, säger Bo som nu ser fram mot fysiska möten där han har möjlighet att visa upp förlagets noter och böcker och prata med kunderna.
Tycker du det är något som saknas i utgivningen av körnoter?
– Ja en stor lucka är enkel musik, gärna trestämmig som når upp till en konstnärlig nivå.
Bo Ejeby förlag satsar stort på 30-årsjubileet
I år är det 30 år sedan Bo Ejeby knoppade av från bokförlaget Korpen och startade sitt eget musikförlag. Det kommer att firas med jubileumskrift och kördagar med föreläsningar, musik och en kompositionstävling.
30 år i branschen. Hur kommer ni att fira det?
– Det blir en jubileumsbok med nyskrivna texter om författare, böcker och noter som vi har gett ut under åren. Musiken från vårt förlag finns också i spellistor på Spotify.
Något mer på jubileumslistan?
– Vi har planerat en kördag för körledare och körsångare. Då ska vi bland annat kora vinnare i en tävling för kompositörer av ny körmusik. Temat är ”Tidens flykt” och vi har bjudit in ett tjugotal kompositörer som vi har jobbat med under åren. De har fått ett antal texter och dikter på temat som de ska tonsätta. I juryn sitter körledarna Gunno Palmquist och Gunnar Eriksson, som båda är professorer vid Göteborgs musikhögskola, samt körledaren och kyrkomusikern Karin Oldgren. Sångerna i tävlingen kommer vi sedan att publicera som noter.
Det har också kommit till KMT:s kännedom att det blir två långa samtal om konsten att skriva musikbiografier.
– Ja vi har bjudit in musikkritikerna Martin Nyström, DN, och Magnus Haglund, Göteborgs-Posten samt Sofia Lilly Jönsson, bloggare med mera. På programmet har vi också en eftermiddag om improvisation i olika genrer. Det kommer att bli allt från barock till nutida musik. Några av dem som kommer att medverka är kyrkomusikern Andreas Edlund som improviserar på cembalo, violinisten Anna Lindal som är specialist på nutida konstmusikimprovisation och jazzbasisten och kompositören Anders Jormin.

Som en del av 30-årsjubileet satsar förlaget på en ny webbsida som dels är mer teknisk avancerad, dels mer användarvänlig. Illustration: Skärmdump
Inför jubileumsåret har Ejebys hemsida också fått ett ansiktslyft.
– Ja, förutom att den är mer modern och lättöverskådlig, så kan man också få mer information på engelska. Den är också mer tekniskt avancerad vilket underlättar distributionen. Ytterligare en förbättring är att alla tidningsklipp och recensioner ligger i anslutning till artiklarna, så det blir mycket lättare att orientera på sajten.